Dawna kraina historyczna Warmii, to dzisiaj obszar leżący w granicach trzech powiatów braniewskiego, lidzbarskiego i olsztyńskiego, oraz jednego miasta na prawach powiatu,
tzn. Olsztyna. Społeczność lokalna wraz z władzami powiatów i gmin widzi potrzebę ochrony
cennych zasobów środowiska przyrodniczego i kulturowego, które są warunkiem rozwoju
głównej gałęzi gospodarki na tym obszarze, mianowicie turystyki. W celu ochrony tych zasobów, a równocześnie ich promocji dla celów turystycznych, w regionie Warmii powstało wiele organizacji turystycznych i kulturowych.
Największą organizacją turystyczną działającą na obszarze Warmii, jak i sąsiadujących Mazur, jest Warmińsko-Mazurska Regionalna Organizacja Turystyczna (W-MROT),
która powstała w 2003 r. Pełni ona również funkcje Wojewódzkiego Centrum Informacji Turystycznej, której prowadzenie przed powstaniem W-MROT, było w gestii marszałka województwa warmińsko - mazurskiego. Organizacja została powołana w celu:
- kumulowania środków finansowych przeznaczonych na rozwój turystyki w regionie,
- budowy pozytywnego wizerunku regionu, atrakcyjnego turystycznie,
- tworzenia sieci współpracy między podmiotami gospodarczymi zajmującymi się turystyką,
a organami administracji publicznej, wraz z Polską Organizacją Turystyczną, będąca odpowiednikiem W-MROT, na szczeblu krajowym.
Cele te realizowane są poprzez:
- prowadzenie Wojewódzkiej Informacji Turystycznej,
- prowadzenie promocyjnej i komercyjnej działalności wydawniczej,
- koordynowanie działań dotyczących rozwoju turystyki w regionie,
- pomoc w tworzeniu Lokalnych Organizacji Turystycznych (LOT),
- promocję regionu Warmii i Mazur na arenie krajowej i zagranicznej,
- organizację imprez turystycznych i udział w imprezach turystycznych organizowanych przez inne organizacje turystyczne,
- tworzenie regionalnego systemu informacji turystycznej i włączenie go do krajowego systemu
W ramach działalności W - MROT organizowane są szkolenie i warsztaty dla pracowników samorządowych biur promocji województwa warmińsko- mazurskiego, mające na celu
zwiększenie wiedzy na temat atrakcji turystycznych regionu. W celu promocji organizowane
są liczne konkursy, upowszechniające najlepsze inicjatywy organizacji pozarządowych i samorządowych w zakresie turystyki. W-MROT zachęca również społeczność lokalną poszczególnych gmin województwa do zakładania i prowadzenie lokalnych organizacji, propagowanie atrakcji turystyczno-kulturowych znajdujące się na terenach gmin.
W-MROT jest największą organizacją turystyczna działająca w województwie warmińsko - mazurskim i jedną z
16 regionalnych organizacji działających w Polsce. Warmińsko-Mazurska Regionalna Organizacja Turystyczna zajmuje się promocją
atrakcji turystycznych na szczeblu regionalnym. Działalnością na szczeblu lokalnym zajmują
się Lokalne Organizacje Turystyczne, do których należy m.in. „Stowarzyszenie Dom Warmiński”, promujące kulturę regionu Warmii. Stowarzyszenie powstało w 2006 r. z inicjatywy
starostów olsztyńskiego, lidzbarskiego i braniewskiego. Obszarem działalności stowarzyszenia jest Warmia, historyczny region kulturowy, charakteryzujący się odmienną kultura i tradycją od sąsiadujących Mazur. Głównym celem Stowarzyszenia jest rozwój turystyki w regionie poprzez promocję i udostępnianie jej dziedzictwo kulturowego. Władze lokalne wskazują na istotne znaczenie rozwoju turystyki, jako źródła podniesienia atrakcyjności inwestycyjnej w powiatach i gminach historycznej krainy, wzrostu ekonomicznego oraz zrównoważenia rynków pracy. Stowarzyszenie zajmuje się wspieraniem podmiotów gospodarczych
działających w zakresie kultury, sztuki oraz dóbr i tradycji.
Stowarzyszenie postawiło sobie za cel odkrywanie regionu dla mieszkańców i dla turystów, budowanie tożsamości kulturowej
i przyrodniczej regionu.
Obecnie „Dom Warmiński” zrzesza 17 członków, w tym samorządy powiatów olsztyńskiego, braniewskiego, lidzbarskiego, sześć gmin miejskich, sześć gmin wiejskich, Stowarzyszenie Przyjaciół Fromborka, oraz jedną firmę - Hotel Górecki. Stowarzyszenie zajmuje
się tworzeniem map turystycznych Warmii, prezentuje atrakcje turystyczne w powiatach i
gminach regionu, promuje dziedzictwo kulturowe i zasoby środowiska przyrodniczego. W
celu zachowania cennego krajobrazu kulturowego i przyrodniczego, Stowarzyszenie organizuje programy ratownicze obiektów zabytkowych, m.in. program „Ratujmy Warmińskie Kapliczki” opracowany i wdrożony przez Starostwo Powiatowe w Olsztynie. Stowarzyszenie
„Dom Warmiński” jest największą i najaktywniej działająca lokalną organizacją, promująca
tradycję i kulturę regionu Warmii.
Organizacja ta jest świetnym przykładem, w jaki sposób należy analizować potencjał regionu oraz w jaki sposób go wykorzystać. Bowiem promocja regionu Warmii przekłada się na jego popularność, tym samym na rozwój. Takie stowarzyszenia są dla mnie zawsze inspiracją, ponieważ działania nastawione na analizę potencjału i sposoby wykorzystania go w celu rozwoju to umiejętności uniwersalne. Umiejętności niezbędne w dzisiejszym, zmieniającym się w zawrotnym tempie świecie. Obserwuje się coraz większe zainteresowanie usługami doradczymi oraz coachingowi. Bo czy to chodzi o potencjał rozwojowy regionu, firmy czy człowieka - musimy posiadać odpowiednią wiedzę i praktyczne umiejętności, aby go odkryć i wykorzystać. Te najlepiej zdobyć kończąc studia podyplomowe z zakresu Coachingu i doradztwa zawodowego. Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa z siedzibą w Poznaniu, w której mam przyjemność pracować takie studia w swojej ofercie ma. Zachęcam więc wszystkich tych, którzy chcieliby podwyższyć swoje kompetencje, przekwalifikować się czy też po prostu dowiedzieć się więcej o sobie samym do zapisania się na studia podyplomowe z Coachingu i doradztwa zawodowego (https://www.wsb.net.pl/podyplomowe/coaching-i-doradztwo-zawodowe/ ).
Źródla:
1.Janicka J., Sawicki B., Palich P. (red.), Rola dziedzictwa kulturowego Lubelszczyzny w kreowaniu markowego produktu turystycznego, Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni, Gdynia 2009, s. 36-43.
2. Warmińsko-Mazurska Regionalna Organizacja Turystyczna, http://wmrot.org/o-w-m-rot/ (dostęp 2.03.2022 r.).
3. Polska Organizacja Turystyczna, http://www.pot.gov.pl/o-pot/ (dostęp 2.11.2022 r.).
Komentarze
Prześlij komentarz